Carbotitanium, Composiet en Titanium

Author Topic: Carbotitanium, Composiet en Titanium  (Read 16166 times)

Offline Metel

  • Sponsor
  • Forum lid
  • ***
  • Posts: 62
  • Bijzondere metalen en komponenten
    • Metel
Carbotitanium, Composiet en Titanium
« on: 10 August 2015, 10:38:50 »
Titanium heeft de hoogste gewicht sterkte verhouding van  alle metaal elementen. Koolstofvezel heeft de hoogste sterkte-dichtheidsverhouding van de vezel familie. Als we deze 2 materialen samen brengen in één stof heet het Carbotanium? Dit materiaal, uitgevonden en gepatenteerd door Modena Design (ontwerper en producent Pagani sportwagens) wordt gemaakt van een amalgaam van een beta titanium legering met geavanceerde koolstofcomposieten. De titanium en carbon composieten worden gecombineerd. Eerst wordt het titanium geplatineerd, hierna ondergaat het een beitsproces en dan wordt er een primer op het titanium gespoten. Als eindstap wordt het veilig gehecht met een superlijm aan het koolstof composiet.

Wanneer een hoge elasticiteit in het materiaal is gewenst, dient titanium te worden gecombineerd met koolstofvezels. Deze combinatie geeft goede eigenschappen bij zowel kamertemperatuur als hoge temperaturen tot 315 ° C. Vergeleken met Glare (GlAss REinforced aluminium), heeft het een hogere sterkte, stijfheid en veel minder last van materiaal moeheid. De dichtheid van het carbotanium is zelfs lager dan die van Glare, als gevolg van de lagere dichtheid van de koolstofvezels.

De laatste versie van de Pagani Zonda R (fig.) Is de eerste auto die geproduceerd is met een volledige carbotanium monocoque. De auto heeft een prijskaartje van € 2.000.000. Hiervoor krijg je wel één van de snelste en beste street legal race auto's.

Hello Guest! Replies in this topic have been hidden from view. You are currently missing 1 reply. Please register or login if you want to view the reply.