Recent Posts

Recent Posts

Pages: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Titanium welding / Titanium anodes lassen Ruthenium Iridium oxide gecoat
« Last post by WeldTitan on 4 February 2016, 09:11:21 »
Een vooraanstaand bedrijf in product innovatie heeft een product aanpassing bedacht waar twee Ruthenium Iridium oxide gecoate titanium anodes een onderdeel van zijn.
Aan deze anodes moet een titanium draadje van 1.2 mm gelast worden waarop een stroomdraad aangesloten kan worden.
Anodes werden eerst compleet gemaakt in Azie en werden gepuntlast, ze hadden echter een terug kerend probleem van brekende lassen nadat ze waren geïnstalleerd en de service kosten werden een groot probleem.

Na even googlen kwamen ze bij ons terecht en na een testlas om te kijken of het Ruthenium een probleem was in het lasproces, konden we aan de slag.
De eerste serie betrof 800 anodes, voor de productie snelheid en precisie is er een mal gefreesd uit een titanium blok van 150x100x15 mm.

We lassen het draadje op de anode met een triple hoogfrequente Tig puls in de couveuse en uiteraard is de las volledig blank zoals het hoort bij titanium lassen.

De onderbreking van de coating bleek voor het gebruik geen probleem en na het lassen zijn er geen lassen meer gebroken en de service kosten gereduceerd naar nul.

Probleem opgelost.

http://www.lasklus.nl/titanium-lassen.html
http://www.lasklus.nl/Anodes.html
82
Titanium products / Things made out of titanium
« Last post by WeldTitan on 1 February 2016, 13:59:17 »
This topic will be a alphabetical listing of everything and more that comes along in this baord.
Things made of titanium!

-Bicycle frames
-Boats
-Buildings
-Goflclubs
-Car chassis
-Piercings
-Planes
-Submarine

83
Dit titanium grade 2 bochtstuk is bedoeld voor een broom installatie bij een afval verwerkingsbedrijf. Broom is zeer reactief, reageert makkelijk met metalen en is corrosief, staal, Rvs of aluminium rotten letterlijk binnen de kortste keren weg bij contact met broom. De bocht moet dus gemaakt worden van een zeer corrosie bestendig metaal, vandaar de keuze voor Titanium en via via kwamen ze al snel bij ons terrecht.
De onderdelen zijn water gesneden uit 5 mm Titanium grade 2 plaat, gewalst, onder volledige backing gehecht en afgelast in de couveuse onder 10 PPM.
Voor klussen aan Titanium en andere exotische metalen hebben wij 4 verschillende couveuses, de kleinste heeft een inhoud van 40 liter en grootste maar liefst 2100 liter.
Heeft u iets van titanium dat gelast moet worden neem dan contact met ons op, we garanderen de beste kwaliteit wereldwijd!

www.lasklus.nl/titanium-lassen
www.lasklus.nl/titanium-bochtstuk



ENGLISH:
This large titanium elbow section is intended for an bromine installation at a waste processing plant.
Bromine is highly reactive and strong corrosive to metals, for example stainless steel literally disappears in no time by contact with bromine or bromine gas.
The components of this product are water jet cut from 5mm titanium grade 2 plate, rolled, tacket with full backing and finally welded under 10 PPM in one of our biggest 2100 ltr/ 550 gallon purge chambers . If you have any titanium needs to be welded please contact us, we guarantee the highest quality worldwide!



www.lasklus.nl/titanium-elbow-sectionk
84
Edelmetalen / Rhodium (Rh)
« Last post by Metel on 12 January 2016, 16:49:32 »

Eigenschappen
Rhodium is een zilver-wit kleurig edelmetaal met een hoge weerstand tegen corrosie, en is uiterst reflecterend. Het wordt veel gebruikt als afwerking van sieraden, spiegels en zoeklichten. Het wordt ook gebruikt in elektrische verbindingen. Ook wordt het gelegeerd met platina voor onderdelen in turbinemotoren voor vliegtuigen. Een andere toepassing is de productie van salpeterzuur. Rhodium gebruik wordt gedomineerd door autokatalysatoren toepassingen waar het wordt gebruikt in combinatie met platina en palladium om uitlaatemissies te verlagen.

Belangrijke bronnen van het aanbod

Zuid-Afrika is de belangrijkste bron, goed voor bijna 60% van de wereldproductie. Rusland is de tweede grootste producent.

Historische prijzen

De hoge prijs van Rhodium tijdens de late jaren 80 leidde tot een verhoogde productie van rhodium uit Zuid-Afrika. Dit toegenomen aanbod was primair verantwoordelijk voor een dalende rhodium prijs rond 1990. het bewuste niet leveren van Rhodium vanuit Rusland sinds begin 1997 hebben geholpen de rhodium prijs sterk te herstellen.

Een oud exclusief scheermes van zuiver Rhodium toen het edelmetaal nog een lage waarde had. De waarder voor 1 kilo ligt nu rond de
€ 22.000,00

85

This work was on a LPG gas ship, the large heat exchanger is broken.

Liquefied gas having a temperature of -40 ° C flows through the outer tube, seawater is pumped through te small tubes and warms up the gas.
To ensure a long service life the heat exchanger is entirely made of titanium.
Because of a shutdown of the pumps seawater into the small tubes has come to stand still, frozen and expand. Result, 65 of the 800 tubes leak.

Our help was called in because we are specialists in the field of (titanium) welding.
In the workshop we usually weld titanium in one of our purge chambers, but on-site it’s a big challenge to get enough purging on the weld area each time.

We  sealed the leak tubes by welding in solid titanium plugs.
After welding there was a independently penetrant testing and the results were 100% positive, we did not expect anything else.


Op een LPG schip staat een grote warmte wisselaar welke kapot is gegaan.
Vloeibaar gas met een temperatuur van -40 graden stroomt door de buitenbuis, door de kleine buisjes word zeewater gepompt waardoor het gas opwarmt.
Om een lange levensduur te garanderen is het geheel gemaakt van titanium.
Door het stilvallen van de pompen is het zeewater in de kleine buisjes stil komen te staan, bevroren en uitgezet. Gevolg, 65 van de 800 buisjes lek.

Onze hulp werd ingeroepen omdat wij specialist zijn op het gebied van (titanium) lassen.
Het lassen van titanium gebeurt in de werkplaats meestal in één van onze couveuses, maar op locatie is het elke keer weer een hele uitdaging om de lassen rondom te kunnen voorzien van genoeg inert gas.

Gelukkig heeft de wisselaar ongeveer 30% over capaciteit en in opdracht hebben we de lekke buisjes dicht gelast met massieve conische titanium pluggen.
Na het lassen is er onafhankelijk penetrant onderzoek uitgevoerd en de uitslag was 100% positief, we hadden niet anders verwacht.

https://www.weldtitan.com/projects/titanium-heat-exchanger-lpg-tanker
86
Titanium welding / 6242 Weldable titanium Alloy
« Last post by WeldTitan on 5 January 2016, 11:41:38 »
 6242 Titanium Alloy is a weldable, near-alpha titanium alloy offering excellent mechanical strength, stability and creep resistance to temperatures as high as 550°C. 6-2-4-2 (TI-6AL-2SN-4ZR-2MO-SI) offers good corrosion resistance with fair weldability. The product has a density of 4.54 g/cc and Smiths High Performance can supply the material to you in round bar sheets and plates. The nominal hardness of 6242 titanium alloy is 34 HRC.

The material is used throughout high tech industry in such market sectors as motorsport and commercial aerospace. Applications include precision racing engine parts, hot section gas turbine components such as discs, impellers, turbines, etc. It is also employed in a variety of sheet metal components such as afterburner cans and hot airframe components.

   TYPICAL APPLICATIONS:

    High performance racing engine parts
    Airframe structures
    Impellers & turbines
    Jet engine compressors


   STOCK AVAILABILITY:

    Round bar
    Sheets
    Plates


   PRODUCT SUMMARY:

    Excellent mechanical strength and material stability
    Excellent creep resistance
    Weldable near-alpha titanium
    Good corrosion resistance
    Processing options available
87
Grade's / Super-TIX titanium
« Last post by WeldTitan on 1 January 2016, 13:36:38 »
Super-Tix® 10CSSN is the flagship titanium exhaust system product, offering the highest tensile strength of all our speciality exhaust alloys.

The main benefit of using 10CSSN is that apart from increased strength you will also get the same performance enhancements as in our other products (10CU,10CUNB) which includes high temperature strength and good formability at room temperature with greater oxidation resistance.

Super-Tix® 10CSSN is available to our customers in both sheets and welded tubes.

   SUPERIOR OXIATION RESISTANCE

Super-Tix® 10CSSN offers excellent oxidation resistance, a feature which is critical in the performance of motorsport exhaust systems. The alloy is further solution hardened with the introduction of tin (Sn) whilst the addition of Niobium (Nb) and silicon (Si) promotes excellent corrosive resistant characteristics. Exhaust systems made using this alloy are highly resistant to high temperature salt damage.

   MATERIAL BENEFITS:

    High temperature strength
    Good formability at room temperature
    Effective weight reduction solution
    Highest tensile strength of all our exhaust alloys
    Available in both sheet and welded tube
    Excellent oxidation resistance
    Resistant to high temperature salt damage


Super-Tix® 10CU is a titanium alloy designed specifically for high performance motorsport exhaust systems.

The alloy is a specially developed titanium offering a combination of high temperature strength with good formability at room temperature. Available in both sheet and welded tube, the introduction of copper as an additional alloying element results in solid solution hardening and low oxygen content. This addition doubles the high temperature strength when compared with pure titanium. Super-Tix® 10CU also offers improved corrosion resistance when compared with stainless steel.

   IN THE REAL WORLD...

A good example of how Super-Tix® 10CU titanium can improve performance can be found in Nissan’s GT-R sports car.

The alloy is employed in the muffler of the exhaust system. Its use reduces the overall mass by 5.5 Kg when compared to the original, stainless steel version, whilst offering double the high temperature strength of pure titanium.

   MATERIAL BENEFITS:

    High temperature strength
    Good formability at room temperature
    Effective weight reduction solution
    Improved tensile strength when compared to CP Grade 2 at room temperature
    Available in both sheet and welded tube

Super-TIX® 10CUNB Ultimate is a high performance titanium developed specifically for use in exhaust systems.

Like Super-TIX® 10CU, the alloy benefits from the introduction of copper as an additional alloying element which results in solid solution hardening and low oxygen content. This addition doubles the high temperature strength when compared with pure titanium.

Niobium is also added to further improve oxidation resistance. The alloy offers greater tensile strength when compared to CP Grade 2 and Super-TIX® 10CU. Super-TIX® 10CUNB is available to our customers in both sheet and welded tubes.

   GREATER OXIDATION RESISTANCE

The introduction of Niobium into the alloy production process results in a finished product with the same material characteristics as 10CU but offers greater oxidation resistance.

This provides engine designers with greater flexibility and choice when considering and choosing materials. The alloy also offers considerable performance advantages when compared with stainless steel.

   MATERIAL BENEFITS:

    High temperature strength
    Good formability at room temperature
    Effective weight reduction solution
    Improved tensile strength when compared to CP Grade 2 at room temperature
    Available in both sheet and welded tube
    Improved oxidation resistance when compared to 10CU
88
Titanium machining / Verspaningsproces titanium
« Last post by H on 4 December 2015, 15:02:51 »
Regelmatig krijgen wij vragen over het verspanen van titanium in de verschillende grades. Een van de manieren om het verspaningsproces te vergemakkelijken is door het gebruik te maken van koelvloeistof onder hoge druk. Het zogenaamde High Pressure Cooling.
Door het gebruik van hoge druk (120-400 bar) verbeterd de verspaanbaarheid van titaan. Deze verbeterde verspaanbaarheid ontstaat door het snel afkoelen van het materiaal en het snel afvoeren van de spanen. Hierdoor kunnen de omzetsnelheden van deze producten sterk verhoogd worden.

89
Titanium non-machining / Titanium anodiseren
« Last post by WeldTitan on 30 November 2015, 12:04:27 »
Titanium heeft naast zijn vele positieve eigenschappen als sterkte, gewicht en corrosieweerstand ook esthetische eigenschappen.
Veel mensen vinden een titanium product mooi omdat het erg mooie kleuren kan hebben, denk dan vooral aan sieraden maar ook aan bijvoorbeeld titanium uitlaatsystemen.

Het komt regelmatig voor dat wij titanium onderdelen lassen en de klant dan wil dat er geen of weinig verschil in kleur zichtbaar is als ze het onderdeel terug krijgen.
Of dat we onderdelen maken waarvan een kant wil dat ze een bepaalde kleur krijgen.

De kleuren van titanium ontstaan door terugkaatsing en verstrooiing van gebroken licht in de oxidelaag. Het oxide zelf heeft geen pigment en is dus transparant oftewel kleurloos.
Dit verschijnsel heet dispersie en is het meest bekend door de kleuren van olievlekken op water. Olie en water zijn beide transparant maar geven samen dit bekende effect.

De oxidelaag kan met warmte van een vlam of oven aangebracht worden, echter dit proces is erg moeilijk controleerbaar.
Pas na heel veel testen en oefenen weet men de juiste temperatuur i.c.m. tijd om een bepaalde kleur te krijgen en dit is dan product afhankelijk.

Een meer universele en snellere methode is het elektrolytisch laten ontstaan van het oxide, het anodiseren.
Wanneer er een gelijkstroom door een geleidend water word gevoerd splitst het water (H2O) zich in waterstof en zuurstof. Aan de zuurstofkant (anode) wordt titanium geklemd. Op het Ti wordt dan zuurstof gevormd wat dan meteen een reactie met het titanium aangaat. Er ontstaat dan titaniumdioxide. (TiO2)

De dikte van de oxidelaag bepaalt het kleureffect.
Omdat het oxide elektriciteit niet goed geleidt kan met het voltage/ampèrage de laagdikte en dus de kleur bepaald worden.

90
Edelmetalen / Palladium als toepassing
« Last post by Metel on 27 November 2015, 15:05:54 »


Elektronische toepassing van Palladium


Palladium bevattende componenten komen voor in vrijwel elk type elektronisch apparaat, van basis consumentenproducten tot aan complexe militaire hardware. Hoewel elke component slechts een fractie van een gram Palladium bevat, is er wereldwijd een grote behoefte aan Palladium. Dit komt door de wereldwijd enorme hoeveelheid geproduceerde elektronische apparaten.



Het grootste verbruik van Palladium in de elektronicasector is bij de productie van multi-layer keramische (chip) condensatoren (MLCC). Deze condensatoren zijn componenten die helpen om de geleiding van een elektrische stroom door de verschillende delen van een circuit te voeren. Dit geschiedt door het opslaan van een lading van stroom totdat deze nodig is. Condensatoren bestaan uit lagen van geleidend elektrodemateriaal (meestal palladium of Palladium-Zilver) ingeklemd tussen isolerende keramische wafers.


Pages: 1 ... 7 8 [9] 10