De kwaliteit en kleur van titanium laswerk

Author Topic: De kwaliteit en kleur van titanium laswerk  (Read 18768 times)

Offline WeldTitan

  • Main sponsor
  • Volledig forum lid
  • ****
  • Posts: 208
  • Titanium welding specialist
De kwaliteit en kleur van titanium laswerk
« on: 1 May 2015, 10:49:34 »
De kwaliteit van een titanium las kun je zien aan de kleur na afkoelen, de juiste kleur van een titanium las is zilver of uiterlijk strogeel.
Zodra er blauw, groen, paars, roze e.d op je las zit word de las bros en hoe donkerde blauw/paarser hoe brosser.
De verkleuring zelf is op zich niet erg maar enkel een graadmeter van de toegepaste hitte en de opgenomen actieve elementen.
Echt heel bros is de las als er ook nog eens wit/ gele schilfers op de las zitten, een beetje het uiterlijk van verbrand zink als je verzinkt staal last.

Actieve elementen dringen bij niet goed lassen helemaal door in het titanium, dit in tegen stelling tot bijvoorbeeld Rvs waar alleen de "huid" word aangetast door actieve elementen.
Verkeerd gelast titanium is daarom ook niet meer goed te herstellen, tenzij je het "besmette" titanium geheel wegfreesd (nooit slijpen!).

Hoe bros toegestaan is voor het gebruik van een titanium uitlaat is vaak onderwerp tot discussie door bedrijven en personen die dit doen.
Ik ben van mening dat wat je doet, je ook goed moet doen, en dus vind ik dat verkleuring op titanium laswerk (dus ook bij bijvoorbeeld uitlaten) niet toegestaan is behalve als het echt niet anders kan en alleen als je de klant/eigenaar goed informeert over de gevolgen, een voorbeeld is uitlaatdempers met glaswol erin, welke dus altijd lucht zal blijven bevatten.
Verkleuring (en dus opname van actieve elementen) in vooral het overgangsgebied (HAZ) zorgt ongetwijfeld voor breuk of scheur vroeg of laat.

Profileer je jezelf als titanium lasser dan lever je i.i.g. nooit laswerk af met wit/gele schilfer, af en toe wat blauw en paars in het geval dat je echt niet goed kunt "purgen" is soms onoverkomelijk, maar zeker niet de bedoeling.

Wij lassen en repareren o.a. titanium delen voor de vliegtuig, motor en chemische industrie, daar moet de las eigenlijk gewoon altijd zilver zijn met af en toe uitlopers van strogeel, een klein beetje felle kleur en het is gegarandeerd afkeur.

Het allerbelangrijkste is dus zorgen dat het titanium geen actieve elementen op kan nemen en dit doe je door beschermen met gas en formeren, een klein beetje zuurstof, stikstof of waterstof en het gaat helemaal fout.
Hiervoor heb je wel speciaal gereedschap nodig, tenminste, geen gereedschap maar onderdelen om het beschermen en formeren te kunnen realiseren.
Bij ons is dit een hele kast vol slangen, afsluiters, meters, backingsystemen enz maar het allerbeste is een couveuse indien de klus dit toelaat, en dit is een heel duur apparaat.
Ik heb vier verschillende maten staan, deze zijn speciaal gebouwd en je kan er een hele leuke nieuwe auto van kopen.

Als je alles hebt dan is er nog het probleem van de Argon, deze moet namelijk minimaal 99,9990% zijn, het beste is 99,9999% welke wij gebruiken maar dus geen 99,9960 % zoals de normale norm in Nederland is, dat scheelt 39 PPM!

LKN WeldTitan, discover titanium welding at it's best.

www.weldtitan.com

Hello Guest! Replies in this topic have been hidden from view. You are currently missing 1 reply. Please register or login if you want to view the reply.